Thursday, January 19, 2012

Gigiku Dah Berbesi.

Assalamualaikum.

Okay, straight to the point. Sape pakai braces ?
Sila angkat tangan dan letak ke perut sambil tepuk. Yeay! Kita sama. -_-'

Saya secara officialnya menjadi si pemakai braces pada 5 jan 2012 . Sememangnya impianku untuk menjadi si gadis bergigi besi. Padahal orang lain sibuk tanak pakai, aku yang terhegeh-hegeh nak pakai.

Saya pakai bersebab. Gigi saya sememangnya tumbuh way beyond control. Do you know what is that mean ? Gigi bersimpang siur. Serious bad appearance la. Nak makan pun berhati-hati, sebab makanan mudah terselit. Sedih kan ?
Dan ini secara automatik, telah menjatuhkan confident saya untuk berkomunikasi dengan orang lain, kadang kadang kawan pun ada buat bahan pasal gigi saya, sedih gila T_T . Yela, bukan kita nak gigi tu tumbuh jadi macam tu.

Tapi saya tak putus semangat. Mulanya bercadang nak pakai masa diploma kat Machang lagi, tapi nak ulang alik Shah Alam-Kelantan memang buang masa, duit ! Pernah dalam sebulan tu, tiap minggu saya balik hanya disebabkan appointment ngan orthodontist tu. Tapi, bila kita sampai sana, dia ade hal. ohhh, sabar jela!

Dan segalanya start balik masa saya dah sambung degree kat Shah Alam. X ray, moulding semua dah pernah buat masa diploma itu hari, So, dah save masa sikit. Masa kat sini (Shah Alam) cuma pasang separator - untuk jarakkan gigi (seminggu), pakai band (nearly a month) lepastu cabut gigi 4 btg! peh, rongak gue.

Dan, bermulalah episod si pemakai braces ini. Serious mula mula pakai memang tak sakit, lepas 2-3 jam, rasa sengal, sebab gigi dah ada contact dengan wire tu. 3 hari awal, memang hazabbbbbb nak makan. Yang mampu makan bubur je.
Tapi lepas 3 hari tu, alhamdulillah dah boleh makan nasi, tapi untuk benda benda keras,liat nan hado yang masuk tekak. Lepas seminggu tu baru boleh makan biasa sampai hari ni.

Biasalah, pakai braces ni memang agak leceh, sebab lepas makan memang nak kena kumur. makann mudah melekat kat bracket. So, dalam sehari tu adalah 3-5 kali saya gosok gigi. Ni pun braces dah macam longgar, kira agak cepat jugaklah reaction gigi saya ni.
And next appointment ni, bulan february. Rasa macam tak sabar sebab nak tukar color and nak tgk perubahan gigi.


*PINK and TEAL - my first color of braces*

p/s : ada cadangan tak untuk next color ligature ni ?

6 comments:

  1. comelnya gegirl if pakai braces. bila senyum sgt manis. :)

    ReplyDelete
  2. salwa hanim : i knowwwwwwwwwww~!! hahahah.
    Farhan : pakai dekat fakulti pergigian, uitm shah alam. :)

    ReplyDelete
  3. nk tny, kenape kne psg separator tu smpai seminggu yer?

    ReplyDelete